Warsztat smaku

Zdrowe zamienniki kulinarne na święta

Grudzień 13, 2016

Jak zdrowo i bez groźby dodatkowych kilogramów przeżyć święta? To bardzo proste. Wystarczy kilka trików kulinarnych. Gotuj lżej, będziesz się czuć lekko!

 

  1. Sałatka z orzechami (1 porcja 250 kcal) zamiast Kutii (1 porcja 400 kcal)

Sałatka z orzechami healthy-lunch-meal-fruits

100 g ananasa świeżego pokroić i wymieszać z łyżką rodzynek, startym jabłkiem i 2 łyżkami posiekanych orzechów włoskich. Sałatkę wymieszać i zalać 50 ml jogurtu naturalnego  bez cukru.

  1. Zamiast ryby smażonej  (1 porcja ok. 250 kcal) ryba pieczona  (1 porcja ok. 150 kcal)
  2. Zamiast karpia w galarecie (1 porcja 301 kcal) – karp gotowany w warzywach (1 porcja 203 kcal)

Gotowany Karp w warzywach

100 g włoszczyzny bez kapusty obrać, umyć, zetrzeć na tarce. Wsypać do garnka z odrobiną oliwy na dnie. Podsmażyć krótko stale mieszając. Wlać 1 szklankę wody, zagotować z warzywami, włożyć filet karpia i gotować 10-15 min  pod przykryciem.        Gdy warzywa i karp będą miękkie, podać na talerz i posypać zieleniną.

Jeśli masz więcej porcji weź taki garnek, w którym zmieścisz rozłożone filety i nalejesz najmniej wody. Chodzi o esencjonalny wywar, a nie o rybę pływająca w wodzie.

  1. Zamiast kompotu z suszu (1 porcja 276 kcal) – napój z marchwi i żurawin (1 porcja 162 kcal)

Dwie duże marchwie obrać, zetrzeć na tarce, zalać wrzątkiem i zagotować, odcedzić .  150 g żurawin (świeża, mrożona lub namoczona suszona) zagotować, przetrzeć  i połączyć z sokiem z marchwi. Doprawić cukrem i skórką cytrynową. Silnie schłodzić i podawać.

  1. Zamiast talerza zupy rybnej (1 porcja 284 kcal) – talerz czystego barszczu czerwonego (1 porcja 70 kcal)
  2. Zamiast tradycyjnej zupy grzybowej z suszonych grzybów (1 porcja 495 kcal) – zupa grzybowa postna (1 porcja 150 kcal)

Grzybowa zupa postna

5-7 dkg suszonych grzybów prawdziwych szybko umyć w zimnej wodzie, zalać 2 l letniej wody i gotować na małym  ogniu podgrzyby przykryciem ( można najpierw namoczyć grzyby w wodzie na kilka godzin, szybciej się ugotują). Gdy zmiękną dodajemy dużo włoszczyzny bez kapusty oraz 10 ziaren pieprzu czarnego. Gotujemy jeszcze 30 min. Odcedzamy i do klarownej zupy dodajemy nieco soli do smaku, odrobinę soku z cytryny oraz pokrojone w cienkie paseczki grzyby z wywaru. Oddzielnie gotujemy łazanki, podajemy całość bardzo gorące. Zupa ma rozgrzać i pobudzić apetyt a nie sycić. Łazanki podajemy rodzinie, a same zjadamy bez.

  1. Zamiast pierogów z kapustą i grzybami (1 porcja 389 kcal) – kapusta z grochem (1 porcja 142 kcal)
  2. Zamiast makowca (1 porcja 368 kcal –  makownik 1 porcja 256 kcal)

5 żółtek utrzeć ze szklanką miodu i ½ kostki masła. Dodać 200 g skręconego trzykrotnie maku, łyżeczkę proszku do pieczenia, 600g startych jabłek , rum czysty lub lepiej brandy –kieliszek 50 g  i na koniec ubitą  pianę z 5 białek. Składniki delikatnie połączyć i upiec (włożyć do lekko nagrzanego piekarnika, piec w temp. 180°C przez 45-60 min).

 

  1. Zamiast piernika (1 porcja 243 kcal – ciasto marchwiowe 1 porcja 152 kcal)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ciasto marchewkowe (16 PORCJI)

3 szklanki maki z  2,5 łyżeczkami proszku do pieczenia przesiać do miski. Dodać 4 żółtka. Białka z ½ szklanki cukru ubić na sztywną pianę. Do maki dodać 2 łyżeczki cynamonu, łyżeczkę soli, 4 szklanki startej na drobnych oczkach marchewki, 5 łyżek oleju i dobrze wymieszać. Na koniec dodać pianę, delikatnie wymieszać na jednolitą masę. Formę do ciasta posmarować tłuszczem, posypać bułką tartą i wyłożyć masę. Piec w piekarniku nagrzanym do 180°C  około godziny (aż wierzch ciasta lekko zbrązowieje).

  1. Zamiast ciasta miodowego z migdałami (1 porcja 319 kcal – miodownik 1 porcja 200 kcal)

Miodownik (16 PORCJI)

450 g maki przesiać na stolnicę. Posiekać ½ kostki margaryny z 2 łyżeczkami sody i przesianą mąką. 2 jajka i 100 g cukru utrzeć, dodać ½ słoiczka miodu, wymieszać, połączyć z mąką i wyrobić. Ciasto podzielić na 3 części, rozłożyć na blachy i piec na złoty kolor. 100 g cukru, 1 litr mleka 0,5 %, 150 g masła zagotować, dodać kaszy manny, by masa była gęstą i zagotować.

Gorącą kaszę wylaną na jeden płat ciasta, przykryć następnym, na nim położyć 100 g marmolady śliwkowej i przykryć trzecim płatem. Górę ciasta udekorować.

 

Wanda Jarosik

 

 

 

Zainteresują Cię

Bez Komentarzy

Skomentuj

FreshMail.pl