Okiem eksperta

Rzucenie palenia równoznaczne ze wzrostem wagi? Prawda czy fałsz?

Marzec 24, 2017

Być może na Twojej liście noworocznych/wiosennych postanowień znalazło się rzucenie palenia. Obiecujesz sobie, że to już ostatni dzień, ostatnia paczka, ostatni papieros…O szkodliwości palenia pisano u nas już wcześniej. Bardzo chcesz rozstać się z nałogiem, ale również bardzo obawiasz się, że przytyjesz. W końcu tyle razy słyszałaś, że jak rzucisz, to przytyjesz 10 kg w ciągu 3 miesięcy. Czy na pewno? Nie taki diabeł straszny jak go malują. Sprawdź jak palenie wpływa na Twój organizm i co się zmienia, kiedy palić przestajesz. Nie chcesz zmian i pragniesz utrzymać swoją szczupłą sylwetkę? Podpowiemy Ci jak to osiągnąć.

Czy palenie tytoniu rzeczywiście pomaga utrzymać szczupłą sylwetkę?

Badania wykazały, że nikotyna zawarta w wyrobach tytoniowych rzeczywiście przyspiesza metabolizm ( przyspiesza pasaż jelitowy), a także istotnie wpływa na zmniejszenie apetytu. Oddziałując na mózg palacza wpływa na neurony syntetyzujące czynniki kontrolujące mechanizm pobierania pokarmów. Istotnie wpływa na działanie receptorów, które są odpowiedzialne za hamowanie apetytu, a w konsekwencji obniżenie masy ciała. Nie oznacza to, że nikotyna odchudza tylko, że paląc możemy więcej zjeść.

Ponadto nikotyna ma silne działanie psychoaktywne. Powoduje wzrost wydzielania endorfin – hormonów szczęścia – co wpływa na palacza niezwykle relaksująco i odprężająco. Dlatego brak nikotyny palacz odczuwa, jako coś przykrego, pojawia się tzw. „głód nikotynowy”, samopoczucie psychiczne ulega pogorszeniu. To pogorszenie nastroju sprawia, że były palacz szuka alternatywy dla nikotyny, czegoś, co ukoi jego głód i zniweluje nieprzyjemne odczucie. Taką ulgę przynosi zazwyczaj kompensowanie sobie tych braków jedzeniem. Dostarczenie do organizmu nikotyny powoduje wyrzut dopaminy, jednego z hormonów szczęścia. Podobny stan w warunkach fizjologicznych osobie niepalącej zapewnia zaspokojenie głodu, spożycie smacznego posiłku. Co ważne nikotyna również w znaczący sposób upośledza zmysły węchu i smaku, dlatego też osoba paląca odczuwa mniejszą przyjemność z jedzenia. Już po 48 godzinach od wypalenia ostatniego papierosa te upośledzone zmysły ponownie bardzo się wyostrzają, a więc spożywanie posiłków daje coraz większą przyjemność. Ponadto sam odruch sięgania po papierosa były palacz często zastępuje sięganiem po jedzenie (by zając czymś ręce i usta). A stąd droga do nadprogramowych kilogramów jest już całkiem prosta….

Czy byli palacze są skazani na wzrost wagi?

Rzucanie palenia jest świetną okazją do wdrożenia nowych nawyków żywieniowych. Paleniu papierosów często towarzyszy picie alkoholu, spożywanie większej ilości słodyczy czy słonych przekąsek. Po odstawieniu nikotyny tempo przemiany materii spada. Organizm nie potrzebuje dodatkowej dawki energii (więcej pokarmu), bo spalając kalorie wolniej nie jest sobie w stanie poradzić z ich nadwyżką, dlatego zaczyna je magazynować. Najczęściej w postaci nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Co więc zrobić by dobrze się przygotować do tego kroku?

Oczyść swoje ciało: ogromne ilości toksyn nagromadzone w organizmie podczas okresu palenia najszybciej usuniesz pijąc duże ilości wody mineralnej (około 2 litrów dziennie) najlepiej z sokiem z cytryny, która ma również silne działanie oczyszczające i odtruwające. Picie wody usunie resztki nikotyny z Twojego organizmu, dodatkowo zmniejszy chęć sięgnięcia po papierosa.

Zwiększ spożycie warzyw i owoców: Jedz je co najmniej 4-5 razy dziennie. Duża dawka antyoksydantów, minerałów i witamin w nich zawartych pomoże zregenerować organizm. Zwróć uwagę na to by owoce i warzywa pojawiały się w każdym Twoim posiłku. Szczególnie doceń moc warzyw i owoców w kolorze zielonym – chlorofile w nich zawarte mają wyjątkowo oczyszczające działanie. Silnie oczyszczające witaminy A, C i E, likopen oraz beta karoten znajdziesz m.in. w: pestkach dyni i słonecznika, sosie pomidorowym domowej roboty, orzechach włoskich, kiełkach, owocach cytrusowych, malinach, borówkach, jeżynach, brukselce, kapuście, paprykach we wszystkich kolorach, szpinaku, soi i karczochach.

Odstaw kawę: Kofeina w niej zawarta odwadnia organizm i wypłukuje mikroelementy, których teraz szczególnie potrzebujesz. Świetną alternatywą dla kawy będzie zielona herbata. Odpowiednio zaparzona, pobudzi Cię, a dodatkowa zawartość antyoksydantów oczyści ciało.

Doceń znaczenie błonnika: w pierwszych tygodniach po odstawieniu palenia, może pojawić się sie skłonność do zaparć. By temu zapobiec postaw na dobre węglowodany: ciemne pieczywo, pełnoziarnisty makaron, kasze, ciemne odmiany ryżu oraz wysokobłonnikowe warzywa. Spożywanie produktów zawierających spore ilości błonnika znacznie wypełni Twój żołądek i zaspokoi głód na dłużej, a więc zmniejszy ochotę na zgubne podjadanie.

Ogranicz podjadanie: zamiast sięgać po wysokokaloryczne przekąski (chipsy, paluszki i słodycze) postaw na zdrowe zamienniki. Warzywa pokrojone w słupki zastąpią frytki, chipsy z liści jarmużu będą świetną alternatywą dla tych ziemniaczanych, jogurt naturalny z owocami, świeże surówki i sałatki dadzą sytość na dłużej. Słodkie ciasta, ciasteczka i czekoladki zastąp 1-2 kostkami gorzkiej czekolady, wraz, z którą dostarczysz sobie magnezu.

Jedz odpowiedzialnie

Posiłki jedzone częściej i objętościowo mniejsze pozwolą uniknąć drastycznych spadków glukozy we krwi, a co za tym idzie ograniczą napady wilczego głodu.

Zrezygnuj ze smażenia. Ograniczysz spożycie nadmiaru niekorzystnych tłuszczów. Postaw na gotowanie, pieczenie, grillowanie, gotowanie na parze.

Zrezygnuj z zagęszczania zup i sosów mąką i śmietaną. Pożegnaj panierki z mąki i bułki tartej. Staraj się sie jeść jak najprościej, jak najmniej przetworzone jedzenie. Mniej znaczy więcej.

Nie zapomnij o aktywności fizycznej

Odstawiając nikotynę masz więcej energii. Twój układ oddechowy zaczyna pracować wydajniej. Wykorzystaj ten potencjał. Postaw na formę aktywności, która sprawia Ci przyjemność. Nie katuj się bieganiem, jeśli wolisz basen. Nie spędzaj długich godzin na siłowni, jeśli prawdziwą frajdę daje Ci taniec czy długie spacery. W miarę możliwości staraj się spędzać jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. Organizm lepiej dotleniony w ciągu dnia, lepiej odpoczywa w nocy. A przecież regeneracja i właściwy wypoczynek jest teraz tym, czego potrzebujesz najbardziej. Wysiłek fizyczny świetnie redukuje stres, wzmacnia produkcję hormonów szczęścia, redukuje napięcie psychiczne. A przede wszystkim uspokaja i daje poczucie szczęścia. Poczucie szczęścia natomiast przekłada się na dobrostan fizyczny i psychiczny.

Niweluj objawy odstawienia, jeśli są uciążliwe: Najlepiej w porozumieniu z lekarzem!

Zaparcia – dodatkowe porcje błonnika w jogurcie, twarogu lub innym posiłku, środki pobudzające prace jelit na krótki okres aż twój organizm przestawi się na zdrowe funkcjonowanie

Kłopoty z odkrztuszeniem zalegającej wydzieliny – wszyscy palacze kaszlą a po rzuceniu palenia oskrzela się oczyszczają i trzeba wykrztusić zalegające zanieczyszczenia. Pomogą w tym środki rozrzedzające wydzielinę, syropy i gimnastyka oddechowa. Czasami potrzebne są na krótko środki rozszerzające oskrzela.

Rozdrażnienie – najlepiej działa umiarkowany wysiłek ( spacery z psem, jazda na rowerze, pływanie), herbatki uspokajające z melisą, leki uspokajające bez recepty.

Co zyskasz jak rzucisz papierosy?

Skóra straci szary kolor i znikną sińce pod oczami – zaczniesz wyglądać zdrowo.

Serce zacznie pracować normalnie, spadnie ciśnienie tętnicze i tętno.

Przestaniesz kaszleć i zaczniesz oddychać pełną piersią.

Wróci węch i smak i otoczenie zacznie wyglądać i smakować inaczej.

Twoje zęby (po wizycie u dentysty) odzyskają biały kolor, który pozostanie

Twoja skóra, włosy i ubranie przestanie wydzielać tą woń, która Ci towarzyszyła od lat.

Sięgnij po zdrowie już dziś 🙂

 

Jolanta Janowska

 

Zainteresują Cię

Bez Komentarzy

Skomentuj

FreshMail.pl