Warsztat smaku

Pyszne danie – pęczotto

Wrzesień 30, 2016

Kasza pęczak to jedna z najzdrowszych polskich kasz. Powstaje z całych  ziaren jęczmienia. Znakomicie uzupełnia w codziennym jadłospisie zapotrzebowanie na: białko roślinne, węglowodany, ale także witaminy z grupy B i inne składniki mineralne. Jest źródłem witaminy PP (niacyny), która korzystnie wpływa na stan skóry, paznokci i włosów; obniża stężenie złego cholesterolu we krwi, jak również uczestniczy w procesach krwiotwórczych, zapobiegając niedokrwistości. Witaminy z grupy B wspomagają pracę układu nerwowego, dlatego warto polecić pęczak  osobom żyjącym w ciągłym stresie. W tej kaszy znajdziemy  również magnez, który korzystnie wpływa na pracę mięśni,  żelazo,  które zapobiega anemii,  oraz potas, który obniża ciśnienie. 

Spróbuj koniecznie naszego pęczotto!

SKŁADNIKI NA PYSZNE DANIE:

  • Kasza pęczak  – ½ szklanki
  • Cebula – 1 szt
  • Por – biała część
  • Mała cukinia – 1 sztuka
  • Średnia marchewka  
  • Papryka czerwona – 1 strąk
  • Fasola szparagowa – garść
  • Przyprawy: sól, pieprz, oregano, bazylia
  • Olej  kokosowy (inny roślinny) – 1 łyżka
  • Natka pietruszki, ząbek czosnkufullsizerender

Przygotowanie:

Kaszę pęczak wrzuć do 1 szklanki wrzącej, lekko posolonej wody. Gotuj na minimalnym płomieniu, aż kasza wchłonie wodę i będzie miękka (ok. 15 minut).

Warzywa pokrój w drobną kostkę. Na patelni lub w rondlu rozgrzej olej, wrzuć cebulę i pora. Duś tak, aby zmiękła, ale nie zbrązowiała. Następnie dodaj marchewkę i połamaną na mniejsze kawałki fasolkę szparagową. Smaż 2-3 minuty. Dodaj paprykę. Znów smaż 2-3 minuty. Na końcu dodaj cukinię posyp szczyptą soli, przykryj pokrywką i duś na niewielkim ogniu przez kilka minut. Sprawdzaj – to nie będzie długa obróbka – warzywa mają być miękkie ale jednocześnie chrupiące. Dodaj ulubione przyprawy. Gdy będzie gotowe wymieszaj z wcześniej ugotowaną kaszą pęczak. Wciśnij przez praskę ząbek czosnku i posyp obficie drobno posiekaną natką pietruszki lub kolendry.

Wychodzi około 3-4 porcji . To danie solo, ale z powodzeniem może stanowić dodatek do potrawy mięsnej. Aha, jeśli nie masz jakiegoś warzywa zastąp je innym. Zasada jest taka, że na patelnię dodajemy warzywa zaczynając od najtwardszych, a miękkie na samym końcu. Z powodzeniem w tym zestawieniu gościł  będzie podzielony na różyczki kalafior i seler.  Natomiast  kilka kurek lub pieczarek uzupełni danie leśnym aromatem.

Smacznego☺

Aneta Moryl

Zainteresują Cię

2 komentarze

  • Odpowiedz Magdalena Październik 4, 2016 at 10:01 am

    Pęczak to moja ulubiona kasza – na pewno skorzystam z przepisu!

    • Odpowiedz Redakcja Październik 4, 2016 at 10:11 am

      Cieszymy się, że trafiliśmy w Pani gust. Życzymy smacznego 🙂

    Skomentuj

    FreshMail.pl