Warsztat smaku

Prawdziwa kwaszona kapusta

Grudzień 15, 2016

Dostępne w okresie jesienno-zimowym warzywa pozostawiają wiele do życzenia, zarówno pod względem smaku, jak i wartości odżywczych. Co więc jeść, aby wzbogacić codzienną dietę w odpowiednie składniki odżywcze, minerały i witaminy? Odpowiedź jest prosta  – kiszonki. Wypróbuj koniecznie nasz przepis i sprawdź jak pysznie smakuje domowa prawdziwa kwaszona kapusta!

Zalety kiszonych warzyw

  1. Są naturalnym probiotykiem

Ze względu na obecność kwasu mlekowego, który powstaje podczas procesu kiszenia (fermentacji), doskonale chronią organizm przed chorobami i wirusami. Kwas mlekowy wzbogacając florę bakteryjną jelit wspomaga proces trawienia i przyswajania składników odżywczych z pożywienia. Bakterie kwasu mlekowego biorą również udział w syntezie witaminy K oraz niektórych witamin z grupy B.

  1. Stabilizują witaminy A i C

Kwaśne środowisko produktów kiszonych sprzyja stabilności witamin A i C. Co to oznacza? Witaminy nie są rozkładane przez środowisko, a więc przyjmujesz je w odpowiedniej formie i korzystasz z ich bogactwa.

  1. Mają mniejszą kaloryczność niż w przypadku surowych warzyw

Jest to wynikiem rozkładu cukrów pod wpływem działania bakterii mlekowych. Cukier obecny w warzywach przekształca się w kwas mlekowy, który konserwuje kiszonki. W warzywach kiszonych spada zawartość cukru, a rośnie zawartość wody, co obniża ich kaloryczność.

  1. Zawierają błonnik pokarmowy

Podobnie jak świeże warzywa kiszonki zawierają sporą ilość błonnika, który wypełnia żołądek dając uczucie sytości oraz poprawia pracę jelit zapobiegając zaparciom. Dzięki lekkiemu zakwaszeniu organizmu spada chęć na podjadanie, także słodyczy. Po zjedzeniu kiszonego ogórka ochota na coś słodkiego raczej prędko nie wróci.

  1. Dostarczają wielu witamin

Kiszonki dostarczają sporo witamin z grupy B: B1, B2, B3, które regulują pracę metabolizmu oraz usprawniają trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów. Poza tym  wzmacniają włosy i paznokcie, wygładzają skórę i zwiększają przyswajalność żelaza, chroniąc przed anemią. Są źródłem witaminy C, A, E, K oraz magnezu, wapnia, fosforu i potasu.

Ale…

Kiszonki zawierają dużo soli, która w nadmiarze nie sprzyja ani zdrowiu ani figurze. Dlatego też należy je jadać z umiarem, jako dodatek. Wszelkie procesy termiczne niszczą bakterie kwasu mlekowego oraz cenne witaminy.

Dlatego rób je samodzielnie

Najzdrowsze kiszonki to te zrobione samodzielnie w domu. Jest to banalnie proste i nawet laik poradzi sobie z przygotowaniem kiszonki. Kupione w sklepie gotowe produkty zazwyczaj zawierają środki konserwujące i dodatki chemiczne oraz szczepy bakteryjne których naturalna kiszonka nie potrzebuje. Takie kiszonki mają mniej walorów zdrowotnych niż te, których proces fermentacji przebiega naturalnie.

 Zrób sama domową kapustę kwaszoną:

Proporcje na 3 l słoik

1 kapusta

1 marchewka

800 ml wody

2 łyżeczki soli

2 łyżeczki cukru

Kapustę zetrzeć do słoja. Ubić. Zrobić dziurę do dna słoja drewnianą łyżką, wlać solankę. Przykryć ściereczką. Trzymać w kuchni. Po 2 dniach odlać solankę do garnka dodać 2 łyżeczki cukru, zalać kapustę ponownie. Trzymać 1 dzień. Gotowe — kapusta jest chrupiąca i jędrna oraz pysznie ukiszona. Można kapustę ubić w słoikach i wstawić do chłodnego pomieszczenia ale najlepiej zjadać codziennie i chudnąć z przyjemnością.

Zainteresują Cię

Bez Komentarzy

Skomentuj

FreshMail.pl