Okiem eksperta

NA WAGĘ WCHODZIĆ POJEDYŃCZO…

Wrzesień 30, 2016

Przybywa tęgich ludzi. Główną przyczyną otyłości jest cywilizacja techniczna, która redukuje aktywność fizyczną i daje łatwy dostęp do wysokokalorycznych, przemysłowo przetworzonych produktów żywnościowych. Nasi przodkowie przeważnie pracowali fizycznie i jedli to, co sami upolowali lub wyhodowali. Nie przesiadywali godzinami przed TV i komputerem; nie korzystali z wind, pojazdów mechanicznych i innych udogodnień eliminujących pracę mięśni.

Optymalna waga ciała

Dla prawidłowego rozwoju powinno się ustalać zrównoważoną dietę indywidualnie i stosownie do wieku, wykonywanej pracy i szerokości geograficznej. Bogatszą przy biegunach, lżejszą w pobliżu równika.  

Mówię do kolegi : „Nie obżeraj się, masz nadwagę!”.  „Ale ja kocham jeść!”, odpowiada.

A zasada jest prosta: powinniśmy zjeść tyle kalorii ile zużyliśmy. Byłoby nieźle , gdybyśmy  

utrzymywali nie więcej wagi ciała niż ilość centymetrów, jaką mamy powyżej 100. Dla przykładu: przy 176 cm wzrostu dobrze byłoby nie przekraczać 76 kg wagi ciała. Jeżeli mam 2 kg więcej to albo rezygnuję z kilku posiłków w tygodniu, albo zmniejszam porcje.nowa-piramida-zdrowego-zywienia

Zgubne nawyki jedzeniowe

Lubimy „podjadać” i „przegryzać” przy każdej okazji, zwłaszcza w sytuacjach stresowych, podczas uczenia się do egzaminu, przy oglądaniu TV, czytaniu gazety. Łatwo ciężarem ciała wejść w strefę nadwagi i otyłości, trudniej wrócić do wagi wyjściowej. Przy dobrej chęci jest to możliwe. W leczeniu otyłości modelową kuracją jest zrzucenie 10% wagi przez 6 miesięcy i utrzymanie jej przez następne 6 miesięcy.

   Otyłość jest złośliwa. Zniekształca sylwetkę. U kobiet odkłada się na biodrach, a u mężczyzn na brzuchu. Co gorsza – im więcej ważymy, tym bardziej jesteśmy głodni i odczuwamy większą przyjemność w „wielkim żarciu”.

  …Pewien pulchny smakosz chciał się zważyć. Jednak dopiero trzecia uliczna waga osobowa zareagowała na wrzucony przez niego bilon.  Uruchomiona wyrzuciła  komunikat: Wchodzić pojedynczo!

Skutki nadwagi

Otyłość to sporo niedogodności: za ciasne fotele lotnicze, męczliwość przy minimalnym wysiłku, groźba chorób układów krążenia i kostno-stawowego. Wyobraźmy sobie osobę z czterdziestokilogramową nadwagą. To tak jak by nosić przez całą dobę po 20 kg w dwóch walizkach. Ręce nie wytrzymają takiego ciężaru. Puszczą! A co z kręgosłupem? Jak mogą to znieść stawy biodrowe i kolanowe?

  Miałem pacjenta ważącego 150 kg (przy 160 cm wzrostu), którego skierowano na operację bypassów wieńcowych. Wymusiłem, by zrzucił z wagi. Zjawił się po roku. Nie poznałem go, miał

„tylko” 100 kg. Nakłoniłem, by powoli kontynuował…do 80 kg.  Powiodło się!  Dolegliwości wieńcowe ustąpiły, ciśnienie się unormowało, ale miał kłopoty z dotarciem do końcowego odcinka drogi moczowej, ponieważ zwisający duży fałd skórny to utrudniał. W nagrodę za zdyscyplinowanie i wytrwałość wyciąłem mu „fartuch” zwiotczałej skóry i dzisiaj ma normalną sylwetkę i jest zdrów. Zastosował moją receptę  MŻ – WR  (Mniej Żreć – Więcej Ruchu).

Diety „cud”

   Wszelkie cudowne ale nieracjonalne diety są mąceniem w głowie łatwowiernym łasuchom. M.in. naukowo odrzucona – nie wiadomo, dlaczego zwana „optymalną” – dieta Kwaśniewskiego  zezwala na spożywanie nieograniczonych ilości białka i tłuszczów, jak boczek, golonka, wędliny, masło, jaja, tłuste sery. Pacjent traci apetyt, je mniej i chudnie z powodu odwodnienia i zakwaszenia ustroju ketonami. Dopiero po dłuższym czasie ujawniają się zgubne skutki takiej terapii w postaci zawału i uszkodzenia nerek.

 Zamiast tradycyjnego europejskiego „Good style food” globalizm wprowadza w świecie „Junkies Fast Food”. Ludzie jedzą i tyją.

Nie każdy spożywający w nadmiarze będzie otyły. Otyłość jest predyspozycją genetyczną i skutkiem indywidualnej dynamiki metabolizmu.                                                             

  Zadziwiająca jest mentalność i niefrasobliwość niektórych pacjentów przy kości. Mają wesołe usposobienie, dużą dozę autotolerancji i autoironii. Nie słuchają, co radzi lekarz i podczas rozmowy z nim marzą o kotlecie i giga porcji lodów z czekoladową polewą.

Warzywa, owoce i ruch – recepta na zdrowie

   Zapobieganie otyłości jest trudne. Od dziecka trzeba wyrabiać nawyki prozdrowotne, głównie zamiłowanie do wysiłku fizycznego. A póki co rodzice i dziadkowie lubią swoje grubaśne pociechy, a w szkołach bagatelizuje się zajęcia WF.

   Nowa piramida zdrowego żywienia opiera się na szerokiej podstawie wysiłku fizycznego, powyżej są warzywa i owoce, węglowodany złożone, potem białko i na szczycie tłuszcze roślinne oraz rybne.

  I na koniec: udowodniono, że otyli żyją może weselej ale na pewno krócej.

Każdy kg otyłości skraca życie o 1 rok.

Ale to nas nie dotyczy, my jesteśmy wyjątkiem :-).

 

Antoni J. Dziatkowiak

Zainteresują Cię

2 komentarze

  • Odpowiedz Awrora Braun Październik 17, 2016 at 8:41 am

    Cudowny artykuł. Dziękuję za poszerzenie wiedzy .

    • Odpowiedz Redakcja Październik 17, 2016 at 9:06 am

      Dziękujemy za lekturę! I polecamy się:)

    Skomentuj

    FreshMail.pl