Warsztat smaku

Kasza – bohaterką? Czyli przepis na pyszne kotleciki z kaszy jaglanej

Październik 31, 2016

Kasza jaglana, bo to ona dziś jest bohaterką, to jeden z naszych najzdrowszych produktów. Nasz polski superfood.

Powstaje z łuskanego ziarna prosa. Czy wiecie, że proso to najstarsza roślina uprawiana przez człowieka?

Kasza jaglana nie zawiera glutenu, dlatego można ją polecać osobom z celiakią i nietolerancją na gluten. To jeden z pierwszych produktów zbożowych, który można wprowadzać do diety niemowląt. To ogromne bogactwo składników mineralnych.

Warto zapamiętać, że kasza jaglana odkwasza organizm, a według mądrości ajurwedy również kapitalnie go rozgrzewa. Dlatego nasz przepis na kotleciki to propozycja w sam raz na jesienne chłody.

Składniki

1/2 szklanki kaszy jaglanej

800 g ziemniaków

1 duża marchew

cebula

olej

pieprz, sól

natka pietruszki

sos: 1/2 małego opakowania jogurtu greckiego, ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę, starty na tarce z drobnymi oczkami duży ogórek kiszony, pieprz, sól, drobno posiekany koperek.

 

Jak to zrobić?

Cebulę drobno posiekaj i zeszklij (tak aby się nie zrumieniła) na łyżeczce oleju.

Kaszę jaglaną wysyp na sitko przelej zimną wodą, wrzątkiem i ponownie zimną wodą następnie wsyp do 1 szklanki wrzącej wody ze szczyptą soli. Gotuj pod przykryciem 5 minut (nie mieszaj!). Następnie wyłącz płomień i zostaw pod przykryciem 8-10 minut. Po czym odkryj pokrywkę i wymieszaj.

Ziemniaki i marchew wyszoruj i ugotuj w niewielkiej ilości wody, następnie obierz ze skórki. Marchew zetrzyj na tarce z dużymi oczkami a ziemniaki ubij lub przeciśnij przez praskę. Jeszcze ciepłe wymieszaj z ugotowaną kaszą, uduszoną cebulą i marchewką.

Dodaj pieprz, sól i drobno posiekaną natkę pietruszki. Wymieszaj i uformuj kotleciki. Połóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Włóż do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni i piecz ok  20 min. W trakcie pieczenia można obrócić kotleciki na druga stronę.

Podawaj na ciepło razem z sosem i ulubioną surówką.

Myślisz, że dużo przy tym pracy?

Ja najczęściej przygotowuję wszystko wieczorem i zostawiam w lodówce, a na drugi dzień po pracy  formuję mokrymi rękami kotleciki; wkładam do zimnego piekarnika ustawionego na 200 stopni, i za pół godziny obiad gotowy:).

 Niejednokrotnie tym daniem podejmowałam gości. Wtedy na górze kotlecika oprócz sosu ląduje też kawałek wędzonego na zimno łososia i gałązka koperku.

Gorąco zachęcam do sięgania po kasze. To jeden z najzdrowszych składników pokarmowych, jakim możemy się odżywiać. Niedawno proponowaliśmy  pęczotto, wkrótce przyjdzie pora i na kolejne superbohaterki polskiej kuchni.

Smacznego:)

 

Aneta Moryl

 

 

 

 

 

Zainteresują Cię

Bez Komentarzy

Skomentuj

FreshMail.pl