Okiem eksperta

Jak radzić sobie ze stresem przed ślubem?

Lipiec 7, 2017

Jak radzić sobie ze stresem przed ślubem?

Ślub tuż tuż a Ty nadal masz mnóstwo rzeczy do załatwienia? Czujesz, że stres zapanował nad Tobą i z niczym sobie nie radzisz? Podpowiemy ci jak radzić sobie ze stresem przedślubnym i czuć się super!

Planowanie i organizacja

Jak zaplanować ten wyjątkowy dzień bez zbędnego stresu? Czy to w ogóle możliwe?
W czasie przygotowań do ślubu i organizowania przyjęcia wes

elnego każdej młodej parze przyda się duża dawka cierpliwości i spokoju.
Podstawowym zadaniem w zapobieganiu niepotrzebnemu, przedślubnemu stresowi jest przygotowanie harmonogramu działań, czyli tzw. „ślubnego kalendarza”. W takim kalendarzu można szczegółowo określić, kiedy i gdzie należy załatwić konkretne formalności, sprecyzować wszystkie zadania do zrealizowania w ramach przedślubnych przygotowań. Taki plan bywa bardzo pomocny i pozwala uniknąć niepotrzebnego chaosu i zamętu.

 

Po pierwsze spokój

Stres nasila produkcję hormonów odpowiedzialnych za stres. Dodatkowo stres przyspiesza pozbywanie się składników łagodzących stres i korzystnie wpływających na układ nerwowy. Tak więc permanentny stres spowodowany przedślubnymi przygotowaniami, może dodatkowo wprawić nas w błędne koło… stresu…

Dieta a stres

Przede wszystkim regularność!

Wahania poziomu cukru we krwi, wynikające z nieregularności, mogą nasilać objawy stresu. Należy więc, starać się, w przedślubnej bieganinie, nie zapominać o p

osiłkach. Powinniśmy ich zjadać 4-5 w odstępach około 3 godzinnych – pozwali to utrzymać stężenie glukozy na stałym poziomie. Wtedy mózg produkuje odpowiednią ilość serotoniny (hormonu szczęścia), która uspokaja i poprawia nastrój.

Witaminy z grupy B

Wszystkie witaminy z grupy B wzmacniają układ nerwowy. Witamina B1 reguluje wzrost komórek nerwowych, zapobiega depresji, wycisza, B2 dodaje energii, a B6 bierze udział w syntezie serotoniny, łagodzi stany lękowe, wspomaga wchłanianie magnezu. W

witaminę B1 bogata jest kasza, fasola, pestki słonecznika. Witaminę B2 można znaleźć w brokułach, kapuście, razowym pieczywie, awokado. Witamina B6 natomiast występuje w wołowinie, drobiu i rybach.

Magnez

 

Magnez stabilizuje funkcje układu nerwowego i pracę mózgu. Od tego, ile mamy go w naszym organizmie, zależy dopływ energii do szarych komórek. Uspokaja, poprawia pamięć i procesy myślenia. Gdzie możemy go znaleźć? W kaszy gryczanej, fasoli, orzechach, grochu, szpinaku, bananach, żółtym serze, czekoladzie. Jeżeli zjesz kawałek czekolady, nie utyjesz, a poprawisz sobie nastrój. Kobiety potrzebują 350 mg magnezu, mężczyźni 370 mg. Jeśli zdrowo się odżywiasz, nie powinno Ci go zabraknąć.

Flawonoidy

Flawonoidy to naturalne substancje, które nadają roślinom kolor. Chronią one komórki przed działaniem wolnych rodników. Mają wpływ na ośrodkowy oraz obwodowy układ nerwowy.
Najwięcej flawonoidów zawierają świeże owoce i warzywa: jabłka, mandarynki, pomarańcze, grejpfruty, banany, winogrona, papryka, pomidor, ogórek, cykoria, se

ler naciowy, cebula, kapusta. Aby nie zabrakło ich w codziennym menu, jedz 5 razy dziennie warzywa i owoce oraz pij świeżo wyciskane soki.

Zioła

Polecam takie zioła jak: melisa, tymianek, majeranek, waleriana, chmiel – w naturalny sposób wspomogą ukoić nerwy po stresującym dniu.

Ruch lekarstwem na stres

Intensywny, trzydziestominutowy trening trzy razy w tygodniu pomaga obniżyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) we krwi, zwiększa wydzielanie substancji uspakajających i zwiększa odporność na ból. Ruch podnosi także poziom endorfin we krwi, czyli tzw. hormonów szczęścia. Ich niedobór sprzyja zaburzeniom nastroju, drażliwości i apatii.

Pamiętajmy, że kluczowym elementem w walce z przedślubnym stresem, jest optymistyczne podejście do całej sytuacji.

Tak więc młodzi do dzieła! bez stresu 🙂

 

Renata Przybyłowicz

Zainteresują Cię

1 Komentarz

  • Odpowiedz luizka Lipiec 19, 2017 at 7:39 am

    No mi ciężko było w tym okresie, wiele spraw załatwiałam sama, obawiałam się czy wszystko będzie po mojej myśli itd. Na kilka dni przed brałam ziołowy nervomix control, po nim spokojniejsza byłam i mogłam spokojnie skupić się na ostatnich przygotowaniach.

  • Skomentuj

    FreshMail.pl