Okiem eksperta

Często zadawane pytania w gabinecie dietetyka – FAQ

Październik 11, 2016

Często zadawane pytania w gabinecie dietetyka – FAQ

1. Czy potrzebuję dietetyka?

Jeśli masz tylko nadwagę, nie chorujesz, masz czas gotować i lubisz to, umiesz układać jadłospisy, czytasz na temat dietetyki, znasz wartość odżywczą i kaloryczną poszczególnych węglowodanów, białek i tłuszczów, i jesteś bardzo zmotywowana – to nie potrzebujesz niczyjej pomocy!

Jeśli jednak tak, jak większość pracujesz, prowadzisz dom i masz stale za mało czasu dla siebie, to jest bardziej niż pewne, że w pewnym momencie zabraknie ci czasu lub wiedzy oraz motywacji, żeby kontynuować odchudzanie czy jakiekolwiek inne zmiany w twoim sposobie żywienia.

Jeśli masz dolegliwości w jakikolwiek sposób powiązane z żywieniem np.: nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, żylaki, choroby stawów, kamice nerkową i żółciową, dnę moczanową, celiakię, choroby jelit, alergie, niedokrwistość, osteoporozę, choroby nerek, trzustki i wątroby, lub też chcesz pozbyć się celulitu, poprawić swoją odporność na infekcje i stres, poprawić jakość snu, wzmocnić skórę, włosy i paznokcie , to dietetyk jest niezbędny, żeby prawidłowo rozpoznać twoje problemy i zaproponować odpowiednie dla twoich potrzeb rozwiązanie dietetyczne.

Dietetyk jest przede wszystkim specjalistą od spraw żywienia, chorób dietozależnych, skutków różnych. Jest też zewnętrznym obserwatorem twojego procesu odchudzania i w porę zauważa, bada, ocenia twoje postępy. Poza tym będzie cię motywował, zachęcał, dawał pomocne uwagi i nowe kulinarne pomysły. Dzięki temu łatwiej i szybciej osiągniesz założony cel.

2. W czym mi może pomóc dietetyk?

Zbierze dokładny wywiad zdrowotny i żywieniowy, a po badaniu i pomiarach zaproponuje skrojone „na miarę” rozwiązanie. Każdy z nas ma inny rytm życia, nawyki, możliwości oraz smaki. Dlatego dietetyk przygotuje takie rozwiązanie, które będzie odpowiadać twoim indywidualnym potrzebom i twojej sytuacji życiowej. Dietetyk będzie twoim osobistym doradcą.

3. Czy dam radę schudnąć bez dietetyka?

Tak, ale …. patrz wyżej pytanie 1 i 2

4. Czy dietetyk może ułatwić mi życie? Jak?

W zależności od twoich zwyczajów, trybu życia i możliwości razem z tobą przygotuje plan żywieniowy, ułoży tygodniowe jadłospisy, pomoże zrobić listę zakupową, przygotuje diety i receptury na przepisy. Ustali zestawy suplementów tak, abyś nie miał niedoborów w przypadku diety redukcyjnej. W przypadku chorób ustali produkty dozwolone i te, które trzeba usunąć z jadłospisu. Przede wszystkim jednak będzie cały czas do twojej dyspozycji i będzie regularnie co tydzień podczas wizyt kontrolnych motywował cię do dalszego utrwalania nowych zdrowych nawyków żywieniowych.

Możesz dzwonić, pisać i pytać o wszystko!

5. Jak wygląda odchudzanie od podszewki?

Odchudzanie czyli redukcja masy ciała to proces, który powinien przebiegać w tempie 0,5 kg/ tydzień. Czyli jeśli chcesz zdrowo zrzucić 10 kg – potrwa to 5 miesięcy. Ale to nie wystarczy dla ustabilizowania efektu. Dlaczego? Ponieważ nasz organizm nie lubi zmian i cały czas będzie chciał wrócić do poprzedniego stanu, więc powrót do poprzednich nawyków wywoła efekt jo-jo. Po każdej redukcji masy ciała potrzebny jest okres stabilizacji, czyli utrwalenie zdobytych nawyków i przyzwyczajenia naszego modelu metabolicznego do obecnego stanu. Czyli bardzo powoli podczas stabilizacji wprowadzamy produkty poprzednio wykluczone z diety i obserwujemy jak nasz organizm na to reaguje.

Najlepiej jeśli redukcja masy ciała o 10 kg trwa 5 miesięcy i tyle samo stabilizacja – wtedy możemy liczyć na pełny sukces kuracji.

Wiele osób pomija okres stabilizacji wagi i niestety niweczy osiągnięty sukces.

6. Jak wygląda pierwsza wizyta u dietetyka?

Przychodzisz na pierwszą wizytę, która trwa ok 40-60 min. i dietetyk:

  1. Ustala Twoje potrzeby – czego oczekujesz
  2. Zbiera wywiad zdrowotny
  3. Zbiera wywiad żywieniowy
  4. Ustala co lubisz
  5. Jaki prowadzisz tryb życia
  6. Czy lubisz i umiesz gotować
  7. Czy prowadzisz aktywny tryb życia czy raczej samochodowo/ fotelowy
  8. Przeprowadza badania antropometryczne
  9. Wylicza wskaźniki dietetyczne
  10. Ustala cel – czas, etapy, kroki pośrednie
  11. Przygotowuje plan dietetyczny
  12. Przygotowuje diety
  13. Przekazuje informacje niezbędne do rozpoczęcia procesu
  14. Rozwiązuje pierwsze pojawiające sie problemy
  15. Przygotowuje zestawy suplementów wspomagających
  16. Ustala następną wizytę

7. Jak się będę czuć podczas odchudzania?

Przy prawidłowo prowadzonej kuracji będziesz się czuć dobrze, będziesz mieć wrażenie, że ciągle jesz (ponieważ zaczniesz jeść regularnie), zaczną cię omijać różne dolegliwości jak bóle głowy, zaburzenia jelitowe, nadkwasota, zgaga. Zaczniesz lepiej spać i może nawet wyzdrowiejesz.

8. Ile to będzie trwało?

0,5 kg na tydzień – tyle powinno ubywać masy ciała.

9. Dlaczego tak długo?

Tylko dzięki powolnej redukcji masy ciała będziesz się czuć dobrze ponieważ nie doprowadzisz do gwałtownych zaburzeń metabolicznych spowodowanych nagłym głodem tkankowym glukozy. Poprzednio w wyniku złych nawyków prawdopodobnie miałaś duże wahania poziomu cukru we krwi i w związku z tym duże wahania wydzielania insuliny, czyli albo byłaś „na haju glukozowym” albo „na głodzie”. Nie jadłaś wiele godzin, a wieczorem rzucałaś się na lodówkę i wyjadałaś wszystko… by potem iść spać i „odkładać oponkę”.

Dzięki dietetykowi powoli odwrócisz ten zły proces i nauczysz się żyć całkiem prosto i przyjemnie.

10. Co to jest stabilizacja? I po co mi to?

Stabilizacja po okresie redukcji masy ciała jest po to, aby powoli wprowadzać produkty poprzednio wykluczone z diety i obserwować, jak nasz metabolizm na to reaguje. Czy już się nauczył i zaakceptował nowe nawyki, czy nadal każdą dodatkową porcję jedzenia traktuje jako zapasy na czas niedostatku.

Stabilizacja jest kluczowa dla powodzenia odchudzania. Bez tego prawdopodobieństwo jo-jo jest wysokie.

11. Czy będę głodna?

Raczej będziesz nasycona i będziesz mieć wrażenie, że jesz co chwilę, czyli co 3 godziny.

12. Czy muszę liczyć kalorie i ważyć jedzenie?

Absolutnie NIE! Jedzenie jest normalną funkcją życiową jak oddychanie. Nikt nie uczy nas, jak oddychać, gdyż każdy teoretycznie to wie. Możemy jeść to, na co mamy ochotę i co nam smakuje zakładając, że wiemy, co nam służy, a co nam szkodzi oraz intuicyjnie pilnując wielkości porcji. Japończycy, którzy nie mają problemu z otyłością jedzą tyle podczas posiłku, by nasycić się w 80% lub wstać od stołu nieco wcześniej zanim poczują przesyt.

Dla osób na diecie ustalamy zasady oparte na podziale pokarmów wg grup na talerzu. Np.: 60% wszelkie warzywa, 20% mięso, ryba, 20 % węglowodany (produkty zbożowe i strączki). W planie diety stosujemy tzw. miary domowe. Określamy wielkość porcji przy użyciu podstawowych naczyń kuchennych.

13. Skąd mam wiedzieć, że jem wszystko, co jest potrzebne i nie będę mieć niedoborów?

Po to właśnie jest dietetyk, żeby podczas diety redukcyjnej odpowiednio dobierać skład diety i posiłków tak, żeby nie było niedoborów. Dodatkowo przygotuje zestaw suplementów, które zapobiegną powstaniu niedoborów i utrzymają nasz organizm w dobrej kondycji podczas odchudzania.

14. Co to są suplementy diety? Czy są mi potrzebne?

Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 25 sierpnia 2006 r., definiuje suplement diety jako produkt, który zawiera substancje odżywcze i traktowany jest jako uzupełnienie normalnej żywności. Jest to zazwyczaj skoncentrowane źródło witamin, minerałów (mikro i makroelementów), lub innych substancji. Produkty te są przygotowane w formie umożliwiającej dawkowanie (w tabletkach, kapsułkach, proszku czy płynie).
Prawo unijne dokładnie określa jakie składniki i dawki oraz postać i forma mogą być stosowane do produkcji suplementów diety. Nie są to więc dowolne składniki.

Suplementy diety nie mają zastępować zdrowego jedzenia. Mają za zadanie uzupełnić ewentualne niedobory. W diecie redukcyjnej podczas kuracji nadwagi takie niedobory mogą wystąpić dlatego dobry dietetyk zawsze przewidzi jakie składniki powinniśmy uzupełniać. Dodatkowo osoba z problemami żywieniowymi z reguły przychodzi już z niedoborami ponieważ odżywia się nieprawidłowo od dawna i suplementy diety są często niezbędne od początku kuracji.

15. Czy mogę się odchudzać bez suplementów?

Możesz, ale będzie to często trudniejsze i możesz mieć kłopoty z kondycją włosów, skóry i paznokci. Niektóre suplementy zawierają skoncentrowane wyciągi z roślin leczniczych, warzyw i owoców zawierające składniki wspomagające odchudzanie. Wtedy proces przebiega płynniej ponieważ otrzymujesz dodatkowe wsparcie w swojej kuracji. Poza tym konieczność regularnego stosowania suplementów w płynie przed każdym posiłkiem niejako „zmusza” cię do regularnego jedzenia, a to jest podstawą zdrowego odżywiania.

Suplementy przydają się podczas kuracji, a potem kiedy nauczysz się jak zdrowo i smacznie jeść nie będą ci już potrzebne.

16. Jak mam przygotowywać posiłki dla siebie i rodziny podczas mojego odchudzania?

Jest kilka sposobów. Wszystko zależy od tego, jaki prowadzisz tryb życia zawodowego i prywatnego.

  • Jeśli gotujesz dla całej rodziny, to masz wspaniałą okazję, aby poprawić dietę swoich bliskich. Przygotowujesz to samo co dla siebie, tylko rodzinie dajesz więcej węglowodanów, dolewasz śmietany 12% do zupy, podajesz mięso z sosem, dodajesz masło do kanapek itd.
  • Jeśli przygotowujesz posiłki tylko dla siebie, to możesz przygotowywać podstawowy składnik jedzenia na cały dzień np.: gotujesz kaszę na sypko na cały dzień; na śniadanie dodajesz do 3 łyżek kaszy jajko i pomidorki koktajlowe ( jak do jajecznicy); na obiad do 2 łyżek kaszy pieczesz kawałek piersi kurczaka (bez tłuszczu w torebce papierowej), i dodajesz surówkę z kapusty/ sałatę/ brokuły; na kolację do 1 łyżki kaszy dodajesz kawałek uduszonej ryby/ uduszonego kurczaka i duszony szpinak.
  • Możesz też przygotować kurę / indyka/ rybę na cały dzień i dodawać wybrane warzywa w dużej ilości, a jako węglowodany skorzystać z naszych grzanek/ sucharków lub pełnoziarnistego pieczywa
  • Jeśli nie gotujesz tylko jesz na mieście, to rodzina wybiera to, co chce, a Ty wybierasz te posiłki, które poleci ci dietetyk. Każda restauracja ma dania wegetariańskie i mięso lub rybę jako dodatek lub dużą porcje warzyw i kawałek kury lub ryby. W tej chwili to nie jest problem

17. Jak przygotować jedną potrawę na cały dzień?

Patrz wyżej punkt 16

18. Co mam zrobić jak nie gotuję?

To znaczy, że gdzieś jednak jadasz posiłki. Dietetyk poradzi ci, co wybierać z menu i jak komponować lunch i obiad. Natomiast śniadanie, drugie śniadanie i podwieczorek możesz łatwo przygotować sama.

  • Śniadanie – jajecznica z pomidorami/ szpinakiem/ szczypiorem/ pietruszką zieloną/ inne warzywa i 2 kromki pełnoziarnistego pieczywa, lub owsianka/ muesli z dodatkiem orzechów, suszonych lub świeżych owoców i błonnikiem lub 2 kromki chleba pełnoziarnistego z łososiem wędzonym/ chudą wędliną drobiową/ twarogiem oraz warzywa
  • Drugie śniadanie – jogurt naturalny z Fibroki / owoc
  • Podwieczorek – jogurt naturalny z Fibroki / owoc

19. Jak zrobić odpowiednie zakupy? Lista zakupowa do każdej diety

Dietetyk pomoże ci ułożyć listę zakupów do twojej diety na cały tydzień

20. Co zrobić z ubraniami, wtedy gdy zmienia się moja sylwetka?

To jest największa nagroda kiedy widzisz, że twoje wymiary się zmniejszają i możesz pozbyć się obszernych ubrań.

  • Na początku wystarczy dodać pasek do spodni i w pasie, aby poprawić sylwetkę
  • Potem trzeba kupić 1 spodnie z gumką w pasie i spódnicę jeśli nosisz, a bluzki wypuszczać na zewnątrz jak żakiet. Pod spód zakładasz podkoszulek bardziej dopasowany, a na wierzch koszulę lub bluzkę i nosisz rozpięte.
  • Dodajesz długi naszyjnik lub szal (jak Magda Gessler), żeby wydłużyć sylwetkę
  • Po zakończeniu odchudzania powoli kompletujesz nowe rozmiary lub przerabiasz ulubione na mniejsze

21. Ile to będzie kosztować?

To zależy, ile masz kilogramów do zrzucenia. 10 kg nadwagi to jest minimum 5 miesięcy redukcji masy ciała i najlepiej 2 – 5 miesięcy stabilizacji wagi, aby nie doszło do efektu jo-jo. Średni koszt cotygodniowej wizyty u dietetyka wynosi od 100 – 150 zł i zależy od twoich potrzeb i problemów.

Dietetyk regularnie wykonuje pomiary i dostosowuje dietę do twoich potrzeb, pomaga ci ułożyć dietę dla całej rodziny, listy zakupów, dobiera niezbędne suplementy. Motywuje cię podczas cotygodniowych wizyt, szuka dla ciebie najlepszych rozwiązań i pomaga przezwyciężać kłopoty.

Ale chyba jesteś tego warta?

22. Czy warto korzystać z dietetyka?

Warto. Podczas 10 lat prowadzenia Centrów Dietetycznych przy ul. Kościuszki 68 i Kazimierza Wielkiego 32 zaufało nam ponad 5000 osób, które razem zrzuciły 50 ton zbędnych kilogramów.

Nasi dietetycy to wysokiej klasy specjaliści z doświadczeniem. Dodatkowo znajdziesz u nas coacha dietetyka, który pomaga osobom ze szczególnymi problemami żywieniowymi. Pomagamy wszystkim, którzy chcą zmienić swoje życie na zdrowe, smaczne i szczęśliwe.

Warto!

Zainteresują Cię

2 komentarze

  • Odpowiedz Bożena S. Październik 11, 2016 at 1:24 pm

    Korzystacie z jakiś konkretnych suplementów, czy też przepisujecie coś z apteki?

  • Odpowiedz Wanda Jarosik Październik 11, 2016 at 7:49 pm

    Naturhouse korzysta z własnych suplementów diety wytwarzanych z roślin leczniczych, warzyw i owoców. Mogą mieć postać ekstraktów – czyli płynne w ampułkach, proszku w kapsułkach, syropu do rozcieńczania. Dodatkowo mamy produkty dietetyczne do uzupełniania diety lub na sytuacje awaryjne jak wyjazdy, nagłe spotkania kiedy nie ma możliwości zjedzenia wcześniej przygotowanego posiłku – a trzeba coś zjeść. Mogą to być zupy, koktaile i budynie, które zawierają odpowiednią ilość białka, grzanki i ciastka z błonnikiem pokarmowym, do tego niskokaloryczne dżemy. Zupy , koktaile i budynie rozpuszcza się w wodzie lub mleku i wypija jako zamiennik pełnowartościowego posiłku. Dodatkowo oferujemy preparaty witaminowo-mineralne, preparaty z zawartością aloesu, papai i innych roślin o znanym działaniu biologicznym. Polecam też 2 wyjątkowe błonniki w granulkach i płatkach muesli. Są świetne jako dodatek do jogurtów, mleka, muesli i zapewniają zapotrzebowanie na błonnik. Większość błonników jest w proszku i smakuje nieco jak jedzenie gipsu ( choć nigdy nie jadłam ale tak sobie to wyobrażam :-)) a nasze Fibroki granulki i płatki są po prostu smaczne – co akurat dla mnie ma znaczenie.

  • Skomentuj

    FreshMail.pl