Szczypta wiedzy

Co się kryje w dyni? Czyli powody, dla których warto ją jeść

Wrzesień 14, 2016

Gdy lato chyli się ku schyłkowi, na naszych stołach pojawia się piękna pomarańczowa dynia. Stanowi ona nie tylko wspaniałą ozdobę jesiennego ogrodu, ale też jest fantastycznym materiałem kulinarnym. Nadaje się do potraw słonych i słodkich, jest niezwykle aromatyczna, można ją bez obaw podawać małym dzieciom, a do tego jest bogata w związki mineralne i witaminy. Oto kilka powodów, dla których warto jeść dynię!

Dynia jest bardzo nisko kaloryczna: 100g to tylko około 30kcal! Dodatkowo jest sycąca, więc sprawia, że szybciej czujemy się najedzeni. Pomarańczowy kolor tego owocu nieodzownie kojarzy nam się z β-karotenem i słusznie! W 100g dynia zawiera aż ok. 450µg witaminy A, co stanowi dzienne zapotrzebowanie dla dzieci i połowę zapotrzebowania dorosłych na tę witaminę. – mówi dietetyk Naturhouse – Beata Prusińska. Dodatkowo ma sporo witamin z grupy B (zwłaszcza B2), witaminę PP i składniki mineralne – potas, wapń, fosfor. Niestety wysoki indeks glikemiczny dyni powoduje, że nie jest zalecana w diecie diabetyków.

Prozdrowotne zalety dyni

Poza pomarańczowym miąższem, dynia zawiera też bardzo smaczne pestki. Często są one niedoceniane i zwyczajnie wyrzucane do kosza w procesach przetwórczych. To duży błąd! W pestkach dyni zawarta jest bardzo duża dawka magnezu niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i układu krążenia; fosforu potrzebnego dla naszych kości; cynku, który poprawia kondycję naszej skóry oraz witamin z grupy B. Składniki mineralne to jednak nie wszystko! W pestkach dyni zawarta jest także kombinacja wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i 6, które redukują poziom złego cholesterolu i zapobiegają miażdżycy. – zauważa dietetyk. Wszystkie wymienione wyżej składniki mają też niebagatelny wpływ na nasz układ odpornościowy, wspomogą nas w zapobieganiu jesiennym przeziębieniom.

Dynia nie kumuluje szkodliwych związków zawartych w sztucznych nawozach takich jak azotany czy metale ciężkie (np. ołów), dlatego zrobione z niej zupki świetnie nadadzą się na pierwsze posiłki dla naszych maluszków.

Dynia jest duża, twarda i ciężko ją obrać. Mamy jednak na to sposób! Na polskim rynku pojawiła się odmiana Hokkaido charakteryzująca się intensywnie pomarańczowym kolorem i niewielkimi rozmiarami. Jej skórka jest cieniutka i można ją jeść. To świetne rozwiązanie dla wszystkich cierpiących na brak czasu amatorów dyni.

Tekst ukazał się na stronie Natur House: http://www.naturhouse-polska.pl/3-powody-by-jesc-dynie/

Zainteresują Cię

Bez Komentarzy

Skomentuj

FreshMail.pl