Miesięczne Archiwum

Luty 2017

Okiem eksperta

Niedoczynność tarczycy – co, jak i dlaczego warto jeść

Luty 23, 2017

Każdego roku niedoczynność tarczycy zostaje wykryta u wielu osób. Jest to choroba spowodowana zaburzeniami w funkcjonowaniu tarczycy, nagłą zmianą polegającą na zaprzestaniu wytwarzania przez organizm, a konkretnie tarczycę odpowiednich ilości hormonów.

Niedoczynność tarczycy jest to niedobór hormonów tarczycy (T3- trójjodotyroniny, T4 – tyroksyny), powodujący zwolnienie procesów metabolicznych w organizmie człowieka. Niedobór ten powoduje wahania wagi ciała, ogólne zmęczenie, osłabienie, senność, zaburzenia pamięci, łatwe marznięcie, zaparcia… to typowe objawy tej dolegliwości. Oprócz leczenia farmakologicznego dostępne są także inne pomocne sposoby.

Poznaj proste sposoby postępowania, dzięki którym niedoczynność tarczycy będzie mniej dokuczliwa.

Niedoczynności tarczycy często towarzyszy przyrost masy ciała, dlatego tak dużą uwagę zwraca się na prawidłowy styl życia i sposób odżywania się. Musi on być zgodny z zasadami zdrowego żywienia.

W celu zapewnienia organizmowi wszystkich składników odżywczych należy zadbać o urozmaicenie diety. W ciągu dnia w jadłospisie powinny znaleźć się produkty z każdej z następujących pięciu grup:

  • Produkty zbożowe – należy wybierać produkty pełnoziarniste (ciemne pieczywo, grube kasze, pełnoziarniste makarony), które dostarczają błonnika, witamin z grupy B i magnezu.

  • Warzywa i owoce – bogate w witaminy, składniki mineralne i błonnik, powinny być jadane kilka razy dziennie.

  • Produkty mięsne, rybne, rośliny strączkowe – bogate źródło pełnowartościowego białka, budulca naszego organizmu. Należy wybierać chude gatunki mięs (drób, indyk, wołowina). Poleca się spożywać ryby 3-4 razy w tygodniu, (w tym tłuste ryby takie jak makrela, łosoś, tuńczyk).

  • Mleko i produkty mleczne – cenne źródło białka oraz wapnia.

  • Tłuszcze – oleje roślinne, w tym oliwa z oliwek i olej rzepakowy, powinny być podstawą sosów do sałatek i surówek, zamiast np. tradycyjnej śmietany. Olej lniany, orzechy włoskie mogą naprawdę okazać się pomocne. Nie zaniedbuj tego.

Minerały potrzebne tarczycy

Tarczyca potrzebuje sporych dawek różnych minerałów. Gdy brakuje nam jednego lub większej ich liczby, możemy mieć trudności z wytwarzaniem dostatecznej ilości hormonów tarczycy. A oto jakie minerały są niezbędne do tego alby tarczyca mogła działać prawidłowo:

  • Selen – jest niezbędny dla prawidłowej pracy układu odpornościowego i bywa bardzo pomocny w leczeniu schorzeń autoimmunologicznych i stanów zapalnych. Minerał ten działa najlepiej w połączeniu z innymi przeciwutleniaczami: witaminami E i C oraz cynkiem. Produkty zasobne w selen to: orzechy brazylijskie, kraby, łosoś, ryż brązowy, kurczaki, wieprzowina, wołowina, orzechy włoskie.

  • Jod – jest absolutnie niezbędny do produkcji hormonów tarczycy. Długotrwały niedobór jodu może spowodować powiększenie się tarczycy i powstanie tzw. wola. Można z łatwością zapewnić sobie ten pierwiastek jedząc: ryby, owoce morza, wodorosty morskie (klep, kombu, nori). Produkty mleczne, czerwone mięso, jaja i owoce.

  • Żelazo – mikroskładnik niezbędny dla właściwego funkcjonowania tarczycy. W produktach spożywczych występują dwie formy tego pierwiastka: tzw. Żelazo hemowe i niehemowe. Największą ilość żelaza zawierają: produkty zwierzęce, nasiona lnu, pestki dyni, otręby pszenne, zarodki pszenne, suche nasiona roślin strączkowych, mak, nasiona sezamu, żółtko jaja i orzechy pistacjowe.

  • Cynk – występuje we wszystkich komórkach organizmu. Niezbędny do produkcji i prawidłowego funkcjonowania tyroksyny, hormonu tarczycy. Źródła cynku to: produkty zbożowe ( pieczyw pełnoziarniste, kasza gryczana, jaglana), mięso i jego przetwory, zarodki pszenne, nasiona lnu, pestki dyni.

  • Błonnik – osoby z niedoczynnością tarczycy często cierpią na zaparcia. Włókno pokarmowe poprawia motorykę przewodu pokarmowego. Głównym źródłem tego składnika są produkty pochodzenia roślinnego, w tym niskoprzetworzone produkty zbożowe, warzywa i owoce.

Uważaj na produkty wolotwórcze – nasilają niedoczynność tarczycy

Co ważne należy uważać na tzw. produkty wolotwórcze, które mogą ograniczać przyswajanie jodu z pożywienia. Wśród tych substancji wymienia się tioglikozydy występujące w warzywach kapustnych (różne rodzaje kapust, brukselka) oraz innych warzywach krzyżowych (kalafior, brokuły, jarmuż, kalarepa).

Miej świadomość tego, że musisz zmienić swoje nawyki żywieniowe, wyeliminować z diety wiele potraw i produktów, które lubisz, jak na przykład słodycze, produkty z mąki przetwarzanej, fast foody… powinieneś zwiększyć dawkę warzyw, pić więcej płynów i wykonywać więcej ćwiczeń fizycznych.

Wiemy doskonale, że niedoczynność tarczycy to choroba, której leczenie wymaga czasu. Wielu osobom udaje się ją pokonać i uzyskać poprawę jakości swojego życia. Inni z kolei muszą żyć długo zażywając leki i widząc, że nie są w stanie schudnąć i wrócić do takiej figury, jak przed chorobą.

Nie trać nadziei. Najlepiej będzie, jeśli uznasz, że jest to sprawdzian dla Twojej wytrzymałości.

Nadejdą dni, kiedy to będziesz czuć się bardziej zmęczony niż zwykle, ale spójrz wtedy w lustro i powiedz sobie, że niedoczynność tarczycy można wyleczyć. Odzyskasz idealną wagę, poczujesz się lepiej i wszystko będzie warte poniesionego wysiłku. Zasługujesz na to.

Karolina Kozak

FreshMail.pl