Miesięczne Archiwum

Październik 2016

Warsztat smaku

Kasza – bohaterką? Czyli przepis na pyszne kotleciki z kaszy jaglanej

Październik 31, 2016

Kasza jaglana, bo to ona dziś jest bohaterką, to jeden z naszych najzdrowszych produktów. Nasz polski superfood.

Powstaje z łuskanego ziarna prosa. Czy wiecie, że proso to najstarsza roślina uprawiana przez człowieka?

Kasza jaglana nie zawiera glutenu, dlatego można ją polecać osobom z celiakią i nietolerancją na gluten. To jeden z pierwszych produktów zbożowych, który można wprowadzać do diety niemowląt. To ogromne bogactwo składników mineralnych.

Warto zapamiętać, że kasza jaglana odkwasza organizm, a według mądrości ajurwedy również kapitalnie go rozgrzewa. Dlatego nasz przepis na kotleciki to propozycja w sam raz na jesienne chłody. Czytaj Dalej

Okiem eksperta

Dieta a odporność na infekcje i zły humor

Październik 28, 2016

Czy nasi przodkowie wiedzieli, że dieta  i odporność na infekcje oraz  zły humor są ze sobą związane? Nie mieli próchnicy zębów, rzadko chorowali na infekcje i jeśli nie padli ofiarą drapieżników lub urazów, to dożywali później starości. A może jednak zawdzięczali to diecie? Czytaj Dalej

Szczypta wiedzy

Brokuły-dlaczego warto je jeść? Przeczytaj i zastosuj.

Październik 25, 2016

Brokuły-dlaczego warto je jeść? Przeczytaj i zastosuj. Brokuły to wyjątkowa roślina. Jest kopalnią zdrowych składników o silnym działaniu biologicznym. Brokuły zawierają wyjątkowy związek sulforafan  – flawonoid o silnym działaniu p-utleniającym i p-nowotworowym. Dodatkowo witaminy: A i C i z grupy B, kwas foliowy oraz minerały jak fosfor, wapń, żelazo, chrom oraz dużo potasu dobroczynnego dla układu krążenia. Czytaj Dalej

Warsztat smaku

Ulubione paluszki serowe, czyli o zachciankach i słabościach

Październik 25, 2016

Ulegacie zachciankom swoich dzieci? No, właśnie. Ja też:) Czasami;)

Tym razem, uległam, że tak powiem, z przyjemnością. Moja niemal dorosła córka powiedziała tylko raz: „Mamo, pamiętasz, jak byłam mała i robiłaś mi te serowe paluszki?” Tak, tak. Smaki dzieciństwa. Każdy je ma. Cóż, córka nie musiała dalej rozwijać swojej myśli, bo natychmiast zakasałam rękawy i wzięłam się do roboty.

Ulubione paluszki serowe wzięły się z prościutkiego przepisu z książki, z której korzystałam jako młoda mama kilkanaście lat temu (wybaczcie zatem sfatygowaną okładkę), a który dziś nieco zmodyfikowałam. Czytaj Dalej

Bliżej piękna

Chcesz schudnąć? Pracuj nas sobą.

Październik 21, 2016

Być może przyjdzie taki moment, kiedy spojrzysz w lustro i pomyślisz: „Chcę schudnąć”.

To, że nie wchodzisz w rozmiar „młodzieżowych” jeansów nie oznacza jeszcze tragedii.

Trzeba brać pod uwagę parametry takie jak: wzrost, wiek, waga.

Zastanów się też  do kogo się porównujesz.  Do modelki z czasopisma? Do znanej aktorki?  Warto mieć jakiś wzór do naśladowania, ale rozważ, czy porównywanie się do celebrytek służy twojemu zdrowiu? Pomyśl o jakimś rozsądnym przykładzie dla siebie. Być może jest to koleżanka z pracy, która niedawno urodziła dziecko, ale dzięki samozaparciu, zdrowej diecie i regularnym ćwiczeniom jej sylwetka szybko wróciła do stanu sprzed ciąży? Czytaj Dalej

Okiem eksperta

Wpływ mikroflory jelitowej na powstawanie otyłości

Październik 18, 2016

W dzisiejszych czasach wciąż zbyt mało uwagi przywiązuje się do kwestii związanych z występowaniem nadwagi i otyłości. Niestety taka postawa jest często spotykana także wśród lekarzy. Mimo, iż Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła epidemię otyłości, wyniki walki z tą chorobą wciąż są niezadowalające.

W niniejszym artykule chciałabym się zająć mikrobiotą, a konkretnie interesuje mnie wpływ mikroflory jelitowej na powstawanie otyłości.

Otyłość występuje wtedy, gdy zwiększenie masy ciała wynosi 20% powyżej należnej masy ciała, czyli 120%. Otyłość jest chorobą ogólnoustrojową. W większości przypadków tj. 95% jest następstwem nadmiaru energii  pobranej z pożywienia. Energia nie wydatkowana przez organizm gromadzi się w postaci tkanki tłuszczowej. Z Badań epidemiologicznych wynika, że występuje tendencja wzrostowa w powstawaniu nadwagi oraz otyłości, a ponad 70% Polaków narażonych jest na powstanie chorób z tego powodu.

Czytaj Dalej

Szczypta wiedzy

Gruszka krokodyla, czyli pomysł na guacamole

Październik 18, 2016

Awokado jest najpożywniejszym i najbardziej odżywczym owocem na świecie. Aktualnie coraz częściej pojawia się na naszych stołach uzupełniając menu koktajli, sałatek i innych potraw. Ciekawym faktem jest to, że ten zielony owoc bardzo dobrze pomaga zrzucić niepotrzebne kilogramy w niedługim czasie. Nie tylko spala tłuszcz,  ale sprawia, że znika on z naszego organizmu na zawsze. W swojej ojczyźnie, Meksyku i Centralnej Ameryce, mówią o awokado Gruszka Krokodyla. Czytaj Dalej

Warsztat smaku

Dlaczego warto jeść RAMEN? Krótka odpowiedź, prosty przepis.

Październik 18, 2016

Dlaczego warto jeść  ramen? Po prostu jest najlepsze na chłody ponieważ zawiera wszystko, co jest potrzebne na lunch lub obiad – białko z mięsa i jajka, warzywa w dużej ilości, makaron gryczany Soba oraz gorący bulion do picia.

Co to jest ramen?

Japończycy maja wiele wersji tej zupy lub makaronu z dodatkami i bulionem i można ją zjeść w każdej restauracji z różnymi dodatkami – mięsem, rybą, krewetkami, warzywami, z tempurą lub bez, z omletem, z jakiem na twardo i podgotowanymi glonami itd. Zawsze jest bardzo gorąca, sycąca i pocieszająca. Czytaj Dalej

Warsztat smaku

Urodzinowy sernik dla koleżanki z pracy

Październik 17, 2016

phonto-2 Brak Ci pomysłu na zoorganizowanie czasu dla swojej pociechy w  deszczowe jesiennie popołudnie? Szukasz przepisu na coś słodkiego i smacznego? Zaangażuj do pomocy swoje dziecko – przygotowywanie owoców do wypieku to dla niego świetna zabawa i zdobywanie nowych umiejętności, a dla Ciebie więcej wolnego czasu. Sprawdź jak w łatwy sposób przygotować urodzinowy sernik dla koleżanki z pracy. Czytaj Dalej

Hyde park

Czy bieganie jest dla każdego? Spotkanie z trenerką

Październik 14, 2016

dota-sz-2

Energia i pasja

Od wielu lat inspiruje wiele osób do biegania. Zaraża energią i z pasją opowiada oraz pisze o tym, co ją zajmuje, czyli o sporcie, pysznym jedzeniu, ale i dobrym winie. Hedonistka życiowa i filozofka.

Dota Szymborska – Triathlon Coach.

Zaczynała biegać wtedy, gdy jeszcze nie był to sport narodowy. W zwykłych sportowych butach i bez odzieży technicznej. „Ale dało się!”, mówi. W triathlonie startuje od 3 lat. W  tym roku ukończyła dystans średni czyli 1.9 km pływania w jeziorze, 90 km rowerem i na koniec półmaraton (21 km 97,5 m). Trenerką jest od grudnia 2015r.,  kiedy dostała oficjalny certyfikat z Brytyjskiego Związku Triathlonu. Od 5 lat prowadzi bloga o sporcie i jedzeniu – oneginetatopa.blogspot.com; publikuje w „Runner’s World”, „Polska Biega”, „Wyborczej”. Mieszka w Warszawie, ale zawodników i zawodniczki ma w całej Polsce. Rozpisuje im treningi. Czytaj Dalej

FreshMail.pl